Registratie onderhandse akten: voor ondernemingen sinds 10.03.2025 enkel nog elektronisch
De registratie van notariële akten, zoals bij de verkoop van een onroerend goed, gebeurt door de notaris. Voor de registratie van zgn. onderhandse akten, zoals huurovereenkomsten, moet u/uw dossierbeheerder zelf zorgen.
-
Geregistreerd kassasysteem (GKS) 2.0: nieuwe tolerantie tot en met 31 maart 2026
Voor (nieuwe) horecazaken die een GKS moeten gebruiken maar nog geen GKS hebben, wordt de verplichte installatie van het nieuwe geregistreerd kassasysteem: GKS 2.0 (de ‘witte kassa’) opnieuw uitgesteld. Deze verplichting werd eerder al uitgesteld tot 1 januari 2026, maar de tolerantie loopt nu door tot en met 31 maart 2026.
-
Bijdrage laattijdige neerlegging jaarrekening wordt geïndexeerd vanaf 01.01.2026
De jaarrekening van een vennootschap moet in principe neergelegd zijn bij de Nationale Bank van België binnen de 30 dagen na goedkeuring van de algemene vergadering en ten laatste zeven maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar.
-
Tarieven terugbetaalde thuis getankte elektriciteit voor 1ste kwartaal 2026 gekend
Als u een vergoeding krijgt van uw vennootschap/werkgever voor het thuis opladen van de elektrische bedrijfswagen, dan wordt u privé in principe belast op een zgn. voordeel alle aard.
De registratie kan op papier of elektronisch. In het eerste geval gebruikt u modelformulieren die u via de post naar de bevoegde dienst opstuurt. Elektronische registratie gebeurt via platformen van de FOD Financiën: MyRent of MyRentPro voor de registratie van huurcontracten, MyMinfin voor de registratie van andere onderhandse akten.
Sinds 10.03.2025 is de registratie op papier alleen nog mogelijk voor natuurlijke personen zonder ondernemingsnummer (KB 31.01.2025, BS 28.02.2025). Wilt u voor uw vennootschap of uw eenmanszaak een onderhandse akte laten registreren, dan moet u dat dus elektronisch doen, tenzij bij overmacht of technisch gebrekkig functioneren van het platform. Uiteraard kan uw dossierbeheerder u daarbij assisteren.