Uw verplaatsingskosten doorrekenen aan uw klant: hoe zit het met de btw?
Door de stijgende brandstofprijzen wil u uw verplaatsingskosten afzonderlijk doorrekenen aan uw klanten. Maar welk btw-tarief moet u daarop toepassen en zijn er speciale regels?
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Voor de btw volgen doorgerekende verplaatsingskosten in principe het regime van de hoofdprestatie, met andere woorden de levering of dienst die u aan uw klant verstrekt. Voert u werken of diensten uit waarop 21% btw verschuldigd is, dan geldt dat tarief dus in principe ook voor de aangerekende verplaatsingskosten. Verplaatsingskosten worden immers beschouwd als een bijkomende prestatie die het btw-regime van de hoofdprestatie volgt. Het maakt daarbij geen verschil of u die kosten apart op de factuur vermeldt dan wel samen met de hoofdprestatie factureert.
Het feit dat u uw verplaatsingskosten aan uw klant doorrekent, heeft geen invloed op uw eigen recht op btw-aftrek. Voor de btw op uw autokosten blijven de gewone aftrekregels en beperkingen gelden. Gebruikt u dus een personenwagen voor uw verplaatsing, dan is de btw voor maximaal 50% aftrekbaar via uw btw-aangifte. Ook wanneer u de verplaatsingskosten dus volledig aan uw klant doorfactureert, kunt u de btw op uw eigen autokosten slechts voor maximaal 50% recupereren.
Heeft uw klant recht op btw-aftrek en geeft de hoofdprestatie (de dienst of levering die u voor de klant verricht) recht op een volledige btw-aftrek, dan kan hij de btw op de aangerekende verplaatsingskosten ook volledig recupereren. Hij hoeft daarbij geen afzonderlijke aftrekbeperking voor autokosten toe te passen omdat de verplaatsingskosten worden beschouwd als onderdeel van de geleverde prestatie.