Versoepelde regeling voor tijdelijke werkloosheid wegens noodweer
Ondernemingen en/of werknemers die zwaar getroffen werden door het noodweer, kunnen onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op een tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Deze regeling werd nu tijdelijk versoepeld.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
Ondernemingen en/of werknemers die zwaar getroffen werden door het noodweer, kunnen onder bepaalde voorwaarden aanspraak maken op een tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Deze regeling werd nu tijdelijk versoepeld. Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht kan in de eerste plaats aangevraagd worden indien werknemers het werk niet kunnen uitoefenen omdat o.m. de plaats van tewerkstelling is ondergelopen of de infrastructuur is aangetast. Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht wordt ook aanvaard omwille van de persoonlijke situatie van de werknemer zoals voor werknemers die getroffen zijn door ernstige schade of verliezen en daardoor niet kunnen gaan werken omdat ze prioriteit moeten geven aan nieuwe huisvesting zoeken, enz.
Voor de dagen van tijdelijke werkloosheid gelegen tussen 14 juli tot en met 31 juli 2021 werd de procedure versoepeld. Een eenvoudige vermelding in de aangifte van sociaal risico betreffende de tijdelijke werkloosheid volstaat. Voor de periode vanaf 1 augustus 2021 moet de werkgever de klassieke procedure volgens, nl. elektronisch een mededeling van de tijdelijke werkloosheid naar de RVA versturen. Deze aangifte wordt in principe voor een periode van drie maanden (eventueel verlengbaar) aanvaard. Indien de reden van de overmacht de persoonlijke situatie van de werknemer betreft, zal de aangifte slechts tot en met 15 augustus 2021 worden aanvaard.