Wetsontwerp op tafel om slopen en heropbouw aan 6% btw uit te breiden naar heel België
In principe is de oprichting van een nieuwe woning onderhevig aan 21% btw, maar wie een pand laat afbreken en die daaropvolgend laat heropbouwen tot een woning betaalt onder bepaalde voorwaarden slechts 6% btw.
-
Koopt u een nieuwe auto beter nog in 2026 dan in 2027?
Stel u wil een nieuwe auto aankopen of leasen voor uw onderneming (eenmanszaak of vennootschap). Kan u dit dan beter nog in 2026 doen of kan u fiscaal gezien evengoed wachten tot in 2027?
-
Wanneer heeft uw vennootschap recht op investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
Doet uw kleine vennootschap een nieuwe investering, dan kan zij daarvoor onder bepaalde voorwaarden genieten van de investeringsaftrek. Wanneer moet die investering precies gebeuren om nog recht te hebben op de investeringsaftrek voor boekjaar 2026?
-
Winst toegewezen aan een liquidatiereserve
Om de correcte beslissingen te nemen tijdens en bij de afsluiting van boekjaar 2025, moeten drie vragen gesteld worden: 1. Vanaf welke tijdstip kunnen – eerder aangelegde – liquidatiereserves fiscaal voordelig uitgekeerd worden? 2. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves vervroegd uit te keren? 3. Vormt het een opportuniteit om liquidatiereserves aan te leggen voor boekjaar 2025?
In principe is de oprichting van een nieuwe woning onderhevig aan 21% btw, maar wie een pand laat afbreken en die daaropvolgend laat heropbouwen tot een woning betaalt onder bepaalde voorwaarden slechts 6% btw. Het verlaagd btw-tarief geldt echter enkel in 32 welbepaalde steden en gemeenten. Het gaat o.m. om Antwerpen, Gent, Brugge, Hasselt, Brussel, enz.
Er ligt een wetsontwerp op tafel waarbij de regeling tijdelijk zal opengesteld worden voor de andere steden/gemeenten. Ze is bedoeld voor btw die opeisbaar wordt tussen 1 januari 2021 en 31 december 2022. Aan de uitbreiding zijn echter voorwaarden gekoppeld. Het moet in de eerste plaats gaan om de enige, eigen woning. Als extra voorwaarde wordt eraan gekoppeld dat de heropgebouwde woning geen bewoonbare oppervlakte groter dan 200m² zou mogen hebben. Aan de huidige regelgeving wordt niet geraakt.