Belastingaanslag personenbelasting over 2022 ontvangen: laat uw dossierbeheerder checken
Sinds 11 augustus 2023 werden de eerste aanslagbiljetten van inkomstenjaar 2022 verstuurd.
-
Retro-actieve versoepeling voorwaarden buitenlandse dagvergoeding
In een recente circulaire over de buitenlandse dagvergoeding (Circ. 2025/C/70, 27.10.2025) zijn de regels rond de duur van de dienstreis en de behandeling van de vertrek- en terugkomdagen aangepast. Deze aanpassingen gelden retro-actief vanaf 1 januari 2025.
-
Nog een niet-elektrische auto aankopen met uw vennootschap in 2025?
Overweegt u om met uw vennootschap een niet volledig elektrische wagen aan te schaffen en de kosten fiscaal af te trekken in de vennootschapsbelasting? Dan moet u snel zijn: alleen voor auto’s waarvan de bestelbon voor 1 januari 2026 ondertekend wordt, blijven de kosten aftrekbaar.
-
Niet-elektronische factuur ontvangen in 2026: wat met de btw-aftrek en kostenaftrek?
Vanaf 2026 moeten Belgische btw-plichtigen onderling verplicht elektronische facturen uitwisselen via het Peppol-netwerk. Krijgt u van uw leverancier toch een papieren factuur of een pdf-factuur, dan kan dat problemen geven voor de btw-aftrek.
Van zodra u die aanslag ontvangen heeft, laat u die dan best nagaan door uw dossierbeheerder zelfs al moet u geld terugkrijgen (misschien is het wel te weinig).
Blijkt toch dat er een fout gebeurd is in uw nadeel, dan kunt u tegen die aanslag een bezwaarschrift (laten) indienen. U heeft daarvoor één jaar de tijd, te rekenen vanaf de derde werkdag na de verzendingsdatum van het aanslagbiljet, of op de datum van aanbieding, als u uw aanslag elektronisch ontvangt (via uw eBox en MyMinfin). Gaat het om een overduidelijke fout van de fiscus, dan kan een korte telefoon naar de controleur ook al volstaan om een rechtzetting te verkrijgen.