Bewaartermijn elektronische facturen dezelfde als voor papieren facturen
In de toenemende digitalisering is elektronische facturatie niet meer weg te denken.
-
Deadline voor uw “complexe” aangifte personenbelasting aanslagjaar 2025 is verlengd
De deadline voor wie zijn “complexe” aangifte personenbelasting over inkomstenjaar 2024/aanslagjaar 2025 online indient via Tax-On-Web is verlengd tot en met 31.10.2025. Initieel had u slechts tijd tot en met 16.10.2025.
-
Uitstel invoering btw-ketting
De invoering van de btw-ketting wordt uitgesteld tot een later te bepalen datum. Hierdoor blijft ook het huidige rekeningnummer voor btw-betalingen voorlopig behouden.
-
Mag u een afschrijvingstermijn zelf kiezen?
Wanneer u investeert in bedrijfsmiddelen met een beperkte levensduur, moet u deze afschrijven over hun verwachte gebruiksduur. Maar hoe bepaalt u die termijn?

In de toenemende digitalisering is elektronische facturatie niet meer weg te denken. De wet vereist dat elektronische stukken op zo’n manier bewaard worden dat ze gedurende de hele bewaartermijn in een leesbaar formaat kunnen voorgelegd worden aan de fiscus. Kan een bewaring in het originele formaat die leesbaarheid niet garanderen, dan moeten ze naar een ander formaat geconverteerd worden.
De bewaartermijn is hetzelfde voor papieren als voor elektronische facturen. De minimale bewaartermijn voor de belastingen en de Btw is dus zeven jaar vanaf 1 januari van het jaar na dat waarin de factuur uitgereikt werd.