Voordeel alle aard 2024 bedrijfswagen zal niet fors stijgen
Bedrijfsleiders of werknemers die privé ‘gratis’ rijden met een wagen van hun vennootschap of werkgever, worden daar privé op belast via een voordeel van alle aard.
-
Retro-actieve versoepeling voorwaarden buitenlandse dagvergoeding
In een recente circulaire over de buitenlandse dagvergoeding (Circ. 2025/C/70, 27.10.2025) zijn de regels rond de duur van de dienstreis en de behandeling van de vertrek- en terugkomdagen aangepast. Deze aanpassingen gelden retro-actief vanaf 1 januari 2025.
-
Nog een niet-elektrische auto aankopen met uw vennootschap in 2025?
Overweegt u om met uw vennootschap een niet volledig elektrische wagen aan te schaffen en de kosten fiscaal af te trekken in de vennootschapsbelasting? Dan moet u snel zijn: alleen voor auto’s waarvan de bestelbon voor 1 januari 2026 ondertekend wordt, blijven de kosten aftrekbaar.
-
Niet-elektronische factuur ontvangen in 2026: wat met de btw-aftrek en kostenaftrek?
Vanaf 2026 moeten Belgische btw-plichtigen onderling verplicht elektronische facturen uitwisselen via het Peppol-netwerk. Krijgt u van uw leverancier toch een papieren factuur of een pdf-factuur, dan kan dat problemen geven voor de btw-aftrek.
De fiscale formule om dat belastbaar voordeel te berekenen, is de cataloguswaarde x leeftijdsfactor x 6/7 x CO2-percentage. Het CO2-percentage is 5,5% als de uitstoot van de auto gelijk is aan de zgn. referentie-uitstoot.
Die referentie-uitstoot wordt jaarlijks aangepast aan hoe de gemiddelde uitstoot van nieuw ingeschreven Belgische wagens evolueert. Daarbij werd steeds enkel uitgegaan van de NEDC-emissie, maar gelet op het feit dat de elektrische bedrijfswagen een felle opmars kende, zou dit leiden tot een veel lagere referentie-uitstoot (met in principe een hoger belastbaar voordeel auto tot gevolg).
De federale regering heeft echter een akkoord bereikt om voor de bepaling van de referentie-uitstoot vanaf 2024 rekening te houden met de NEDC- en de WLTP-emissie waardoor de referentie-uitstoot slechts lichtjes daalt. Concreet daalt de referentie-uitstoot van 2024 in vergelijking met die 2023 voor dieselauto’s van 67 g/km naar 65 g/km, en van 82 g/km naar 78 g/km voor benzineauto’s. Het belastbaar voordeel auto zal bijgevolg slechts lichtjes stijgen, maar dat wordt dan ook nog eens deels gecompenseerd door een leeftijdscorrectie van de auto in kwestie. Er wordt immers per jaar, na het eerste jaar, een correctiefactor van 6% toegepast, met een maximum van 30%.